Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری در این نشست گفت: اتاق فرار «escape room» یا از نگاه کانونی‌ها «رازگشا» سرگرمی جدیدی مبتنی بر ایجاد فضای واقعی برای تجربه‌ی چالش با روایتی ویژه است.

وی افزود: در این سرگرمی، بازیکنان وارد یک روایت می‌شوند و با نقش‌آفرینی، تعامل، همکاری و حل معما و چالش‌های محیط اتاق فرار از آن خارج می‌شوند تا در کنار تجربه بازی و سرگرمی، در یک محیط شبیه‌سازی شده واقعی، تجربه‌ی زیسته‌ی خود را گسترش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ادامه داد: حل معما به صورت گروهی باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی و شناختی، مؤلفه‌های مختلف روان‌شناختی و جمعی مبتنی بر همکاری و ایجاد هویت مشترک، تفکر و خلاقیت، مهارت حل مساله و بحران، تفکر فرایندی، مهارت مدیریت زمان و امکان سنجش مهارت‌های مختلف فردی و تیمی و ایجاد بستر تجربه روایت‌های مختلف و انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی می‌شود.

حموله هم‌چنین با اشاره به تاریخچه‌ی این بازی در دنیا و ایران یادآور شد: بستر روایی جذاب در کنار مزایای بی‌شمار تجربه این محیط‌ها باعث رشد روز افزون این بازی‌ها در ایران، همگام با جهان شده است.

او در این نشست هم‌چنین خاطرنشان کرد با توجه به نوظهور بودن این حوزه، نبود سیاست‌گذاری مطلوب از سوی نهادهای بالادستی و لزوم معرفی توان‌مندی‌های این صنعت، شاید زمان آن رسیده باشد که گردهم‌آیی فعالان این عرصه در قالب جشنواره صورت گیرد و تشکل‌های صنفی برای آن‌ها ایجاد شود.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با اشاره به نقش حمایتی و حاکمیتی کانون در حوزه‌های فرهنگی اظهار داشت: کانون تلاش می‌کند در حوزه‌های صنعت تفریح و سرگرمی با دست‌اندرکاران تعامل، مشورت و هم‌فکری داشته و اقداماتی که می‌تواند در رشد و توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی حوزه بازی و سرگرمی مؤثر باشد را اطلاع‌رسانی کند.

وی در ادامه بیان داشت: اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون قصد دارد با بهره‌گیری از تجربه‌ی ۳۷ ساله خود در حوزه تولید محتوا، بازی، اسباب‌بازی و بازی‌های محیطی در کنار افراد متخصص در حوزه‌های جدید بازی و سرگرمی وارد شود.

پس از بررسی‌های کارشناسانه، کانون اولین اتاق فرار حوزه کودک و نوجوان را در محل موزه تاریخ خود با هدف معرفی فرهنگ و تاریخ تمدن ایران طراحی و اجرا کرد و آمادگی دارد با همکاری فعالان این حوزه در بیش از یک‌هزار مراکز فرهنگی هنری کانون نیز آن را گسترش دهد.

حموله در نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه بازی‌های «اتاق‌فرار» به تفاهم‌نامه‌های امضا شده با جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه فناوری و علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در صورتی که طرح یا پیشنهادی در حوزه اجرای بازی‌های محیطی و طراحی و اجرای اتاق فرار در دانشگاه‌ها یا متناسب با شاخصه‌های ستاد توسعه فناوری و علوم شناختی وجود داشته باشد، همکاری و حمایت از سوی این دو نهاد صورت می‌گیرد.

وی پیشنهاد تغییر نام این بازی به «رازگشا» را نیز در این نشست ارائه کرد و افزود: کانون آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «رازگشاست» برای معرفی بیشتر این سرگرمی به جامعه اعلام می‌کند.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در ادامه از راه‌اندازی دبیرخانه این جشنواره با هم‌فکری برخی فعالان در کانون خبر داد و گفت: در شورای نظارت بر اسباب‌بازی کارگروهی با عنوان اتاق فرار شکل گرفته است و برخی فعالان حوزه اتاق فرار در این کارگروه حضور دارند.

سیدحسین خادم حسینی نایب رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز در این نشست از آمادگی این شورا برای تعامل و همکاری با فعالان سرگرمی «اتاق فرار» در زمینه‌ی توسعه آن در کشور خبر داد و گفت برای ساماندهی این بازی نوپا در کشور کارگروهی را تشکیل داده‌ایم و در حال تدوین شیوه‌نامه‌های لازم برای آن هستیم.

آیدین مهدی‌زاده کارشناس سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون نیز در این نشست اظهار داشت: در سطح کشور فعالان بیشتری در این حوزه فعالیت دارند اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال حاضر امکان دعوت از آن‌ها در این هم‌اندیشی وجود نداشت و امروز میزبان تعدادی از دست‌اندرکاران اتاق فرار در تهران هستیم و امیدواریم با بهبود شرایط در آینده بتوانیم از دیدگاه‌های سایر فعالان این حوزه نیز بهره‌مند شویم.

دبیر رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برپایی این نشست را آغازی برای شناسایی ظرفیت‌ها و همکاری و تعامل برای گسترش این سرگرمی دانست و اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری، شاهد جریان‌سازی تازه‌ای در حوزه سرگرمی اتاق فرار و رشد کسب‌وکار فعالان آن باشیم.

مسیح خدابخشیان سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی و طراح بازی‌های اتاق فرار در کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از توجه مسؤولان کانون به این حوزه گفت: اوضاع سرگرمی اتاق فرار در کشور بسیار نابسامان است و در حال حاضر بیشتر بازی‌های این بخش در گونه «ترسناک» طراحی شده است.

وی افزود برای برگزاری جشنواره‌ای در این حوزه باید توجه داشته باشیم فضای لازم برای اتاق فرار یا اسکیپ‌روم با سایر جشنواره‌ها متفاوت است و بخش‌های مختلفی در طراحی، فن‌آوری، سناریو و… با هم همکاری دارند و برای ارائه این سرگرمی در جشنواره یا نمایشگاه باید بررسی کرد که چگونه و چه کسانی می‌توانند حضور داشته باشند.

در ادامه نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه سرگرمی «اتاق فرار» پیش‌نویس سند اولیه برگزاری جشنواره «اتاق فرار» که در دبیرخانه این جشنواره تدوین شده بود از سوی نماینده کارگروه به فعالان این حوزه ارائه و در مورد بخش‌ها و چگونگی برگزاری آن گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.

بر اساس این گزارش تغییر نام این بازی از اتاق فرار به رازگشا از جمله موضوع‌هایی بود که بیشتر فعالان این حوزه با آن مخالفت کردند هم‌چنین آن‌ها معتقد بودند بازی اتاق فرار در همه جای دنیا و ایران برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا طراحی می‌شود و اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان آن را طراحی کنیم نیازمند پژوهش و بررسی بیشتری است.

هم‌چنین تشکیل اتاق فکر برای ساماندهی بیشتر این سرگرمی، رده‌ی سنی مخاطبان این بازی، چگونگی برپایی نمایشگاه و ارایه‌ی این بازی در آن، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، شرایط شرکت در جشنواره «رازگشاست»، موانع موجود سر راه فعالان این حوزه و… از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح و در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه سرگرمی «اتاق فرار» با حضور ۸ گروه فعال حوزه «اتاق‌فرار» در تهران روز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب برگزار شد.

کد خبر 5068311 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی محسن حموله هفته کتاب کتاب و کتابخوانی تازه های نشر معرفی کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی ادبیات جهان دفاع مقدس ادبیات داستانی انتشارات سروش ترجمه انتشارات سوره مهر نشر صاد کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالان این حوزه اتاق فرار فعالان حوزه اسباب بازی هم اندیشی نشست هم هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95
  • اوسمار با صلیب مقابل سپاهان در آزادی (عکس)
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش